Secularism, Islam and Pakistan

خدایا آرزو میری بھی یہی ہے۔۔۔ علامہ اقبال کا نور بصیرت عام کردے۔۔۔ آمین۔۔۔

Secularism:  George Jacob introduced the term ‘secularism’ which  separates religion and state and states religion as a personal matter.  That is that religion has nothing to do with the state affairs.  The state affairs or government should be run merely on non-religious basis and by political process which is through people’s will and their opinion.

Secularism sets some rules that are acceptable for all majorities and minorities and can guarantee peace and harmony in society; such as to respect individuals and minorities, equality of all people, each person is free to reveal their potential, breaking down of the barriers of class and caste.  People helping each other and other creatures is the criteria for goodness.

Secularism does not argue about the existence or non-existence of God, life after death and the judgement in the hereafter.  It believes that even if there is a God and He has created everything, He has secluded Himself from all worldly affairs.  God’s likes and dislikes is not the matter of discussion in this kind of system.  It is a system that is based on the concept of humanity.  People choose skillful people among them to work for their betterment according to their likes and dislikes.

So who would like to be attracted to a secular system?  1- Athiests- Those who deny that there is a God and believe that universe came into existence by itself and continues to exist due to evolutionary process.  2- Disbelievers- Those who believe in the God but reject the idea His interference in worldly matters.  3-Polytiests- Those who believe in God but do not accept Him as a sole power.  So they associate things or people as His aid. 4-Secular-Those who believe in God but reject any guidance or guideline from Him.  They want to live their lives according to their likes and dislikes.  5-Misguided-Those who believe in God but celebrate His religion as timely rituals as prescribed by their preachers or scholars.  They don’t take it as a complete way of life.  6-All minorities who like to remain the part of any system or to their particular boundaries because for them it is a neutral system and it can protect their rights.

Secularism or “no religion” in fact has the third highest number of followers after Christianity and Islam.

 سیکیولرازم۔۔۔ یہ اصطلاح ایک برطانوی مصنف کی ایجاد ہے۔۔۔ ایک ایسا نظام حکومت جس میں مذہب اور سیاست الگ الگ ہو۔۔۔ مذہب ہر شخص کا ذاتی معاملہ ہو۔۔۔ اورریاستی یا اجتماعی نظام لوگوں کی اکثریت کی پسند یا ناپسند کے مطابق ہو۔۔۔ جہاں عوام اپنی پسند کے نمائندے منتخب کریں جو انکی اکثریت کی رائے کے مطابق قوانین بنائیں۔۔۔ سیکیو لرازم کا سارا نظام انسانیت کے فلسفے کے گرد گھومتا ہے۔۔۔ انسان ہی ان قوانین کو پر کھیں, ترمیم کریں اور پھر نئے قوانین بنائیں۔۔۔ لیکن ساتھہ ساتھہ مذہبی لوگوں کو انکی عبادت اوررسم ورواج کو جاری رکھنے کی آزادی ہو۔۔۔

دنیا میں مذہب کا تصورعموما یا تو خدا کی طرف سے  بھیجے گئے پیغام, قوانین یا اصول زندگی کا ہوتا ہے یا پھر کسی نیک شخص کی دی گئی اخلاقی تعلیمات کا ہوتا ہے, ایسا شخص جس نے ساری دنیا سے الگ ہوکر دنیاوی معاملات سے بے خبرسادہ زندگی گذاری ہو۔۔۔ اور اسکی تعلیمات نسل در نسل اسکے ماننے والوں میں منتقل ہوئی ہوں۔۔۔ 

 سیکیولرازم میں خدا کے وجود کے ہونے یا نہ ہونے پر بحث نہیں۔۔۔ اگر خدا موجود ہے بھی تو وہ ساری کائنات بنا کرالگ بیٹھہ گیا ہے اور دنیا کے معاملات اس نے انسانوں کے سپردکردئیے ہیں۔۔۔ یہ نظام ایسے مذہب کی مخالفت نہیں کرتا جو کسی انسان کی دی گئی تعلیمات سے منسوب ہو یا جو کم از کم اسکے اجتماعی نظام کے لئے خطرہ نہ بنے۔۔۔ اسی طرح سیکیولرازم میں آخرت, مر کر دوبارہ جی اٹھنے اوراعمال کے حساب کتاب پربحث نہیں۔۔۔ اگر آخرت ہے بھی تو سب انسانوں سے اچھا سلوک کرنے کی وجہ سے جنت میں جائیں گے۔۔۔ مختصرا یہ کہ اس نظام میں خدااور اسکی پسند یا نا پسند کی کوئی گنجائش نہیں۔۔۔

اس قسم کی سوچ وہاں بڑی پرکشش ہوتی ہے جہاں لوگ مذہبی انتہا پسندی کی وجہ سے حق آزادی رائے سے محروم ہوں۔۔۔ جہاں عقیدے کوانسانوں کی اصلاح کے بجائے سزا دینےکے لئےاستعمال کیا جاتاہو۔۔۔ جہاں انسانوں کی بہتری کے کئے جانے والے کاموں کے لئے مذہبی عالم کی اجازت ضروری سمجھی جائے۔۔۔ عام لوگوں کی نظر میں مذہب کی بڑی اہمیت ہوتی ہے۔۔۔ لیکن اگر مذہبی اصول اور مذہبی رہنما انکی روز مرہ کے معمولات میں رہنمائی نہ کرسکیں تو وہ مذہب کو چند وقتی رسومات تک محدود کردیتے ہیں۔۔۔ اسلام سمیت دنیا کے وہ مذاہب جو خدا کی طرف سے بھیجے ہوئے سمجھے جاتے ہیں آج تنگدل اور تنگ نظر مذہبی پیشواؤں کےقبضے میں ہیں جنھوں نےاپنی سوچ کے مطابق ترامیم کرکے انکی اصلی شکل بدل ڈالی ہے۔۔۔ اور عوام ان کے پیچھے چل کے فرقوں میں بٹ گئے ہیں۔۔۔ 

 دنیا میں ہمیشہ سے بڑی تعداد میں ایسے لوگ موجود رہے جو یا تو خدا کے وجود سے ہی انکاری تھے۔۔۔ یا اسکے وجود کو مانتے بھی تھے تب بھی زمین پر اسکی مداخلت کے ثبوت مانگتے تھے۔۔۔ یا پھر زمینی  معاملات میں انسانوں کو یا چیزوں کواسکا شریک مانتے تھے۔۔۔ ایسے لوگ اب بھی موجود ہیں۔۔۔ اور ایسے تمام لوگوں کے لئے بھی سیکیولرازم ایک پسندیدہ نظریہ حیات ہے۔۔۔

سیکیولر یا لادینی سوچ اس وقت عیسائیت اور اسلام کے بعد دنیا کی تیسری بڑی  طاقت ہے۔۔۔

How are Islam and secularism similar?
Islam is the religion of equality, justice and peace, the golden rules for humanity.  Honesty and truthfulness are its base for merit.  It urges people to participate in community affairs and political procedure.
It allows religious minorities to practice their faith free of fear.  It prohibits its followers from insulting or terrorizing minorities.  All people regardless of any discrimination are obliged to safeguard each other’s honour, life and property.  Taking care of environment and kindness to all creatures is an act of worship.
Same is the case in secularism.
How is Islam different from secularism?
Islam is the oldest religion of the world.  It started with Prophet Adam (peace be upon him) and continued till Prophet Muhammad (peace be upon him).  All prophets were sent with the same basic message to their nations and finally Prophet Muhammad (peace be upon him) proclaimed it for the entire mankind.
Islam is the final or universal version of Christianity and Judaism.
As a belief, Islam is based upon three fundamental principles; believe in the oneness of God and His complete authority on everything, believe in the Day of Judgement and life after death, believe in the messengers of God.
Islamic teachings are close to human nature and acceptable for everyone; equality, justice and peace.
Islamic life-style is anti-secular.  It is to live according to the God’s will.  Do what pleases Him and avoid what displeases Him is the core of this faith.  People’s choice is secondary to God’s and there are certain restrictions that they must be careful about.  Piety or fear of God is the criteria for goodness.
Islam is a definite system of life, a guidance for individuals and groups.  It sets laws for religious worshiping, social life and economy.  Whereas people’s will is limited to elect the ruler and/or his team who understand the faith and Islamic laws and can assure their implementation.  (Islamic law, as widely understood, are not limited to the imposition of whom to punish and how.)

سیکیولرازم اور اسلام کے بہت سے اصول ایک جیسے ہیں۔۔۔ جیسے کہ تمام انسانوں کی برابری, عدل وانصاف اورامن۔۔۔۔ سچائی اور دیانتداری کسی کے کردار کی اہلیت۔۔۔ معاشرے یا ملک کی تعمیر اور سیاسی عمل میں عام لوگوں کی عملی دلچسپی۔۔۔ مذہبی یا علاقائی اقلیتوں کی جان, عزت اور مال کا تحفظ۔۔۔۔ جانوروں پررحم, مالیات کی حفاظت۔۔۔ وغیرہ۔۔۔

 لیکن سیکیولرازم کے برخلاف اسلام انسانی پسند یا نا پسند کو دوسرا درجہ دیتاہے۔۔۔ اسلام میں اولیت الله تعالی کی رضا ہے۔۔۔ یعنی حق رائے یا ووٹ کا استعمال بھی اس لئے کرنا کہ دین ودنیا کے تقاضوں کو سمجھنے والوں کو نظام چلانے کے لئے منتخب کرنا۔۔۔ اور یہ سب سے بڑا اور اہم فرق ہے۔۔۔

What are the drawbacks in secularism?
Secularism, with or without the concept of God, does not clarify the origin of all human beings.  It does not explain why should people of different race and colour be kind to each other.  It just assumes that a non-religious neutral leadership can bring peace to the world and assures settlements among religious groups and nations.
Now, how is it possible that some people with no religious beliefs know what people around the world want?  How can they distribute the resources equally among all nations?  How would they control the provision of necessities among all countries?  So far the world has witnessed only their failure in controlling and distribution of provisions.
 Why would someone who doesn’t believe in God’s words and just think that he is there because he was naturally supposed to be, be so kind and compassionate to build a system of equality and justice for all?  What’s the purpose of his/her kindness if he/she doesn’t believe in the accountability in the life hereafter?  While even in the worldly affairs, it is the fear of judgement which restricts people from doing wrong.
Actually the concept of goodness develops along with the concept of judgement, gain and reward.   Just trying to be good for no reason doesn’t make sense.  It more looks like people choosing smart people to use lesser people for their better life.
Should Pakistan be a secular or an Islamic state?
The solution for current problems of Pakistan is not to run it on secular basis or through Western ideal of democracy but through the principles of Islamic democracy.  Pakistan is not a Muslim’s but an Islamic State.  The nature of Islam is not to be the part of any system but to dominate the system and allow others to fit in.
In Pakistan, currently the 96% of Muslim majority is even divided into religious minorities because of the minor disputes created by their religious leaders.  As each one of them lacks the concept of ‘unified system’ but claims to be perfect and the only saviour of humanity, none of them would want to be ruled by a team who does not care about Divine Laws.
There are millions of citizens who, for being the follower of specific religious groups, don’t vote but they do expect all the goodness coming from the political side.
All religious groups should remove this division of “religion and politics”, elect their leaders and send them to parliament/shura.  This way their voice will be heard at national level and they will become the active part of the system.
What is Islamic democracy?
It is not people’s will to live by man-made laws but people’s will to elect a person who can lead the country according to Islamic rulings.  That means Muslims in different areas elect pious, wise and skillful individuals among them and then those individuals from different areas form a council or ‘shura’ to nominate and select the head of the state and then they mutually run the state affairs.  Is there anything wrong with this procedure or is it different from Western democracy?
For that, people must have enough knowledge of how to recognize and elect their best representatives.  People would have to be the witness upon each others’ life and character.  It cannot be done in a society where people mind their own business.
Get the words “seclusion and secular/secularism”.  Rahbaniyah or seclusion from social affairs in order to serve God  is another form of secularism which is a refrain from religious duties.  Islam forbids ‘rahbaniyat or seclusion’ either ways and urges each individual to play their due role in building a just and trustworthy system.
God Almighty says in Surah Ash-Shura/Council or Consultation 37-43                                                                                       “Those who avoid the greater crimes and shameful deeds, and when they are angry even then forgive; Those who hearken to their Lord, and establish regular prayer;  who conduct their affairs by mutual consultation; who spend out of what We bestow on them for sustenance; And those who, when an oppressive wrong is inflicted on them, (are not cowed but) help and defend themselves.  The recompense for an injury is an injury equal thereto (in degree): but if a person forgives and makes reconciliation, his reward is due from Allah.  For Allah loves not those who do wrong.  But indeed if any do help and defend themselves after a wrong done to them, against such there is no cause of blame.  The blame is only against those who oppress men and wrong-doing and insolently transgress beyond bounds through the land, defying right and justice: for such there will be a penalty grievous.  But indeed if any show patience and forgive, that would truly be an exercise of courageous will and resolution in the conduct of affairs.”

A characteristic of a Muslim leader mentioned in Surah Al-e-Imran/The Family of Imran 159-160…. “It is part of the Mercy of Allah that you deal gently with them, Were you severe or harsh-hearted, they would have broken away from about you: so pass over (Their faults), and ask for ((Allah)’s) forgiveness for them; and consult them in affairs (of moment). Then, when you has taken a decision put your trust in Allah. For Allah loves those who put their trust (in Him).  If Allah helps you, none can overcome you:  if He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.”

 Prophet Muhammad (peace be upon him) set rules for his followers to strengthen their bonding:
“Religion is sincerity, to Allah and His Book, and His messenger, and to the leaders of the Muslims and their common folk”.
“None of you [truly] believes until his inclination is accordance with what I have brought.”
“Verily Allah has prescribed proficiency in all things.  Thus, if you kill, kill well; and if you slaughter, slaughter well.  Let each one of you sharpen his blade and let him spare suffering to the animal he slaughters.”
“Whosoever of you sees an evil action, let him change it with his hand; and if he is not able to do so, then with his tongue; and if he is not able to do so, then with his heart; and that is the weakest of faith.”
“Do not envy one another; do not inflate prices one to another; do not hate one another; do not turn away from one another; and do not undercut one another, but be you, O servants of Allah, brothers. A muslim is the brother of a muslim: he neither oppresses him nor does he fail him, he neither lies to him nor does he hold him in contempt. Piety is right here-and he pointed to his breast three times. It is evil enough for a man to hold his brother muslim in contempt. The whole of a muslim for another muslim is inviolable: his blood, his property, and his honor.”
“Whosoever removes a worldly grief from a believer, Allah will remove from him one of the griefs of the Day of Judgment. Whosoever alleviates [the lot of] a needy person, Allah will alleviate [his lot] in this world and the next. Whosoever shields a Muslim, Allah will shield him in this world and the next. Allah will aid a servant [of His] so long as the servant aids his brother. Whosoever follows a path to seek knowledge therein, Allah will make easy for him a path to Paradise. No people gather together in one of the houses of Allah, reciting the Book of Allah and studying it among themselves, without tranquility descending upon them, mercy enveloping them, the angels surrounding them, and Allah making mention of them amongst those who are with Him. Whosoever is slowed down by his actions will not be hastened forward by his lineage.”
ISLAMIC OR SECULAR PAKISTAN?

Is this a coincidence? Quaid-e-Azam’s date of birth (12/25) is celebrated as an international day of blessing as Prophet Jesus/Isa (peace be upon him) was born and his date of death (9/11) is remembered as an international mourning day as famous American Twin Towers were destroyed as a result of their own planning to kill Muslims around the world.

Let me start with this very controversial piece from Quaid-e-Azam’s famous speech which he delivered on August 11, 1947.

“You are free; you are free to go to your temples, you are free to go to your mosques or to any other place of worship in this State of Pakistan. You may belong to any religion or caste or creed — that has nothing to do with the business of the State.  We are starting with this fundamental principle that we are all citizens and equal citizens of one State. I think we should keep that in front of us as our ideal and you will find that in due course Hindus would cease to be Hindus and Muslims would cease to be Muslims, not in the religious sense, because that is the personal faith of each individual, but in the political sense as citizens of the State.”

Q1) When America says that all citizens are equal and free to go to their places of worship, does that define USA as a secular or a Christian state?  Is India a Hindu or secular state with a claim of being world’s largest democracy?  If the answer for both questions is not ‘secular’ then how can anyone derive the meaning that Quaid-e-Azam’s intention was to create a secular state against a Hindu state.

Q2) Those who understood the message of Allama Iqbal and followed Quaid-e-Azam to establish Pakistan, were they oppressed by British, Hindus and their non-Muslim allies because they were Muslims or secular?  If the answer is that they were oppressed because of being Muslims, then why would Mr. Jinnah gather them to establish a secular state?

Q3) If Quaid-e-Azam wanted to create Pakistan as a secular state, would he had faced such a harsh resistance by British and Hindus?

Q4) Why would Quaid-e-Azam change his attire from “coat and tie” to “sherwani and topi” in his late years if he wanted to remain a secular person?  (you mean to cheat Muslims like yeah, yeah, let’s create a secular state by tricking Muslims)

Q5) Why would Quaid-e-Azam (a Karachiite) return to a British occupied Sub-Continent (from British Land) and would spend time with Allama Iqbal (a Punjabi man from Sialkot) to understand his Islamic vision for the Muslims of Sub-Continent?

Q6) Does this make sense that Sub-Continent was supposed to be divided into two secular states, India and Pakistan?  Had there been any problem if Muslims had agreed to live in a state with secular supervision and with a privilige to practice their Islamic rights?

Aaaah!  The silence of intellectuals only kills reasons.  The silence of patriots kills the cause.

People who claimed they were/are educated, enlightened, liberal, moderate, non-extremist, humanity-loving, semi-religious thinkers and intellectual raised this baseless and senseless issue.  Most of the reasonable Pakistan-loving people didn’t know how to respond so they usually kept/keep quiet or totally ignore this issue.

Very grieviously, the “unnecessary silence and avoidance of real issues” is categoriezed as SHARAFAT commonly practiced in all provinces.  “Come on, you are gentle person, just avoid it yaar …. kehnay do jo keh rahay hain, apna kaam karo yahan to yehi hota hay ….. baheeee tum to jahil nahi ho, kiyon khwamakha maghaz khapa rahay ho …. abey ye sub jahil hain, behus kertay rahain gay, kuch honay wala nahi hay …. tumhain kiya pari hay is qism ki behus main ulajhnay ki, ye sub do numbri hain, bus chup ker key apnay aap ko dekho, baad main koi kaam nahi aye ga… aray wo tou bohat shareef insaan hain kisi kay mamlay main nahi boltay …. us se buch ke rehna bhai, zara lihaz nahi, apkay munh pe aap ko zaleel ker kay rukh deta hay …. pata nahi hamaray saath kiyon hota hay ye sub kuch, hum to shareef insaan hain kisi se kuch nahi kehtay, bhai apnay kaam se kaam rakhtay hain, koi bura karay ya acha, hamain kiya, phir bhi hamain hi saza milti hay ….”

Aur Pakistan ko shareefon ki sharafat nay tabahi ke nazdeek laa khara kiya.  Do we have any statistics of shareef people in our country?

We all hear many stupid suggestions like these everyday and the awkward fact is that we listen to them and obey.  The person doing nothing, is unable to respond logically, is unable to defend himself/herself wisely, stupidly nods his/her head to YES or NO, is mentally weak, avoids healthy and constructive arguments or if he/she is an oportunist – is known as a gentle/shareef person and is respect and avoided for that reason.

Just imagine!

What if Allama Iqbal had silenced himself because of the criticism even from religious side?  What if Quaid-e-Azam had not taken interest in defending Muslim’s rights from the political platform of Muslim League?  Had they all been able to establish Pakistan, the largest Islamic state and the only Islamic nuclear power in the world?

So to make things happen in one’s favour, one needs to own the cause, take interest, avoid avoiding him/herself from real issues, learn to stand up for and defend others’ rights as an obligation.

Now those who want Pakistan to be governed on secular principals must come out and show their majority.  They must show courage and declare that they are secular, they don’t believe in any religion but humanity (whatever it means).  They must also declare if they still believe or not in the existance of God.

پاکستان, اسلامی یا لا دین یعنی سیکیولر ریاست۔۔۔ ایک بےمعنی اور فضول بحث۔۔۔

بہت سے لوگ جوباتوں کو سلجھانا نہیں بلکہ الجھانا چاہتے ہیں, یا فطرتا حاسد ہوتے ہیں وہ قائد اعظم کی شخصیت, کام یا تقاریر میں خرابیاں نکالنا شروع کر دیتے ہیں یا اس کو گھما پھرا کر اپنے مطلب کا بنا کر پیش کرتے ہیں۔۔۔

ویسے اس فالتو کی بحث کا بھی یہ فائدہ ہوا کہ کم از کم یہ تو مانا گیا کہ برصغیر کے مسلمان ہندوستان کی زمین میں اپنے لئے الگ حصہ چاہتے تھے اور یہ کہ پاکستان کو وجود میں آنا چاہئے تھا۔۔۔ بحث صرف یہ رہ جاتی ہے کہ کس قسم کاپاکستان۔۔۔۔

کتنی سادہ اور آسانی سے سمجھہ میں آنے والی بات ہے کہ۔۔۔ برصغیر کو اگر تقسیم ہی ہونا تھا دو ریاستوں میں تو پھردونوں سیکیولر تو نہیں ہو سکتیں تھیں۔۔۔ اگر گاندھی, نہرو اور محمدعلی جناح سیکیولر ریاستوں کے حامی تھے اور انھیں اپنی اپنی عوام کی تائید حاصل تھی تو پھر جگھڑا کس بات پر تھا… ظاہر ہے کہ زمین کی تقسیم کی بنیاد مذہب کا ہونا تھا۔۔۔ مذہب کا نہ ہونا نہیں تھا۔۔۔ مسلمانوں نے اقلیت ہونے کے باوجود صدیوں جو حکمرانی ہندوستان پرکی وہ تو انکے ہاتھہ سے جاچکی تھی۔۔۔ باقی غیر مسلم قوتیں مل کر مسلمانوں کے مقابلے پر آچکی تھیں۔۔۔ یہ مقابلہ بھی مذہب کی بنیاد پرتھا۔۔۔ تو اس کا انجام دو غیر مذہبی ملکوں کی شکل میں کیسے نکل سکتاتھا۔۔۔

پہلی بات تو یہ کہ قائداعظم محمدعلی جناح اگر ایک سیکیولر ملک بنانا چاہتے تھے تو وہ واپس کانگریس میں کیوں نہیں گئے, آل انڈیا مسلم لیگ میں کیوں شامل ہوئے۔۔۔  یا اپنی الگ پاڑٹی بنا لیتے, شیروانی اور ٹوپی پہن کر نمازیں نہ پڑھتے اور مسلمانوں کی یہ کہہ کر ہمت نہ بڑھاتے کہ مسلمان مصیبت میں گھبرایا نہیں کرتا۔۔۔

دوسری بات یہ کہ مسلمانوں کے لئے ایک الگ ملک کا تصور علامہ اقبال نے دیا تھا اور یہ تصور دو قومی نظریہ کی بنیادپر قائم کیا گیا تھا۔۔۔ اس دو قومی نظریہ سے مراد دو مذہب پرست قومیں تھا یعنی ہندو اور مسلمان۔۔۔ علامہ اقبال نے 1930کے جلسہءالہ آباد میں ہندوستان کی تقسیم کا جو فارمولا پیش کیا تھا قائداعظم نے 1940کے جلسہ لاہور میں اسی کو قرارداد کی شکل میں پیش کیا تھا۔۔۔ اپنی طرف سے اس میں کمی بیشی نہیں کی۔۔۔ لہذا پاکستان کے اسلامی یا سیکیولر ہونے کا دارومدار علامہ اقبال کے فکرو خیالات پر ہے نہ کہ  قائداعظم کی خواہشات پر۔۔۔

اکثر لوگ دلیل کے لئے قائداعظم کی گیارہ اگست 1947 کی تقریر کے ایک حصے کا حوالہ دیتے ہیں۔۔۔ جس میں انھوں نے کہا کہ آپ اپنی مسجدوں, مندروں اور عبادت گاہوں میں آزادی کے ساتھہ آجا سکتے ہیں, ریاست کا اس سے کوئی سروکار نہیں۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

اسطرح یہ لوگ اور کچھہ تو نہیں مگراپنی کم علمی اور اپنے آپ کو احمق اور بے وقوف ضرور ثابت کردیتے ہیں۔۔۔ پہلے تو یہ کہ انھیں قائداعظم کی باقی تقریریں کیوں بھول جاتی ہیں۔۔۔ دوسرے قائداعظم کے جملے کا یہ مطلب کہاں نکلتاہے کہ اس ملک میں کسی بھی مذہب کے لوگ رہیں لیکن نظام غیر دینی یا سیکیولر ہوگا یاحکومت کسی بھی مذہب کے اصولوں کے بغیر چلائی جائے گی۔۔۔ یہ بات تو خود ہی عجیب بے تکی ہے۔۔۔ کسی بھی مذہب کے لوگ ہوں وہ اپنے اوپر جب کسی دوسرے مذہب کانظام  نہیں کرتے تو بھلا کسی بے مذہب یا سیکیولر کی حکمرانی کیسے برداشت کرسکتے ہیں۔۔۔ اور وہ بے مذہب شخص یا سیکیولرکن اصولوں پر نظام چلائیں گے۔۔۔

قائداعظم کا دوسرا جملہ کہ۔۔۔۔۔ آپکا عقیدہ آپکا ذاتی معاملہ ہے, لیکن سیاسی اعتبار سے آپ سب ریاست کے شہری ہیں۔۔۔۔۔۔۔۔ اس سے بھی کہیں ظاہر نہیں ہورہا کہ یہ ایک لادینی یاسیکیولر ریاست کی بات کی جارہی ہے۔۔۔ بلکہ مذہبی آزادی تو اسلامی ریاست کی ذمہ داری ہے۔۔۔ اسلامی ریاست کی اساس عدل وانصاف اور بھائی چارہ ہیں۔۔۔ جو سب کے لئے ہے۔۔۔

اگر امریکہ مذہبی آزادی دینے کے باوجود عیسائی ملک ہو سکتا ہے, اگر بھارت خود کو دنیا کی سب سے بڑی جمہوریت کہلانے کے باوجود ایک ہندو ملک کہلا سکتا ہے تو پاکستان کیوں ایک اسلامی مملکت ہوتے ہوئےمذہبی آزادی نہیں دے سکتا۔۔۔ کیوں یہ تصور ذہنوں میں بٹھایا جاتا ہے کہ مذہب جگھڑوں کی بنیاد ہیں اور مذہب سے دور رہ کر پاکستان کو پرامن بنایا جاسکتا ہے۔۔۔

قائداعظم محمدعلی جناح اگر ایک سیکیولر ملک بنانا چاہتے تو کیا برطانیہ اور ہندؤں کی طرف سے انھیں اتنی مزاحمت کا سامنا کرنا پڑتا۔۔۔ قائداعظم کو سیکیولر ملک بناکر کیا فائدہ حاصل ہوتا۔۔۔ کیا لاکھوں مسلمان ایک بے دین شخص کے کہنے پراتنی قربانیاں دیتے اور انھیں قائداعظم اور بابائے قوم کا لقب دیتے۔۔۔

ایک بات یہ بھی سمجھنے کی ہےکہ آخر بھارت کو پاکستان سے ہی کیا تکلیف ہے اور تقسیم ہندوستان کا الزام اور قتل وغارت کی وجہ پاکستان کو کیوں قرار دیا جاتا ہے جبکہ برصغیر کی تاریخ جنگوں لوٹ مارسے بھری پڑی ہے۔۔۔

بنگلہ دیش, بھارت ا ور پاکستان کے علاوہ کبھی نیپال اور افغانستان کے بہت سے علاقے بھی برصغیر جنوبی ایشیا کا حصہ رہے۔۔۔ تو ہندوستان کو توڑنے کا الزام بہت سے بادشاہوں پرجاتا ہے صرف قائداعظم پرنہیں۔۔۔

وہ پاکستان دشمن لوگ جو یہ الزام لگاتے ہیں کہ قائداعظم کے مطالبہ پاکستان کی وجہ سے تقسیم ہوئی اور قتل وغارت ہوا ورنہ مسلمان ایک طاقت ہوتے۔۔۔ ذرا یہ بتائیں برصغیر کی تاریخ میں امن کتنے دن رہا اور کب ایسا ہوا کہ عام عوام بےخوف وخطر, خوشحال زندگی گذار رہے تھے۔۔۔ جب سالوں مسلمانوں کی حکومت رہی تو کونسی طاقت بن کردکھادیا۔۔۔ شہزادوں نے تخت کے لئے اپنے ہی باپ بھائیوں کو قتل کیا۔۔۔  کہ اٹھارہ سو ستاون کی جنگ آزادی میں کتنےلوگ ہلاک ہوئے۔۔۔ کیا وہ جنگیں جناح نے لڑوائی تھیں۔۔۔

اور واقعی اگرقائداعظم علامہ اقبال کے خواب کو پورا نہ کرتے تو مسلمانوں اور ہندؤں کے درمیان کوئی مسئلے نہ ہوتے۔۔۔ برطانیہ مسلمانوں اور ہندؤں کو خوشی خوشی مل کر رہنے کے لئے چھوڑ جاتا اور وہ واقعی خوش رہ لیتے۔۔۔

اور چلو پاکستان تو بن گیا۔۔۔ جو مسلمان پاکستان کی مخالفت کرتے تھے انھیں کون سے ہار پہنادئیے ہندؤں نے۔۔۔ بھارت میں رہ جانےوالے مسلمان ہندؤں کے ساتھہ مل کر ایک مثالی حکومت بناکردکھا دیتے۔۔۔ مقبوضہ کشمیر میں مسلمانوں پر ظلم کیوں ڈھایاجارہا ہے۔۔۔ ہندوستان کے مسلمان بھارتی فوج کے خلاف آواز کیو نہیں اٹھاتے۔۔۔

 برصغیر پاک وہند کی کل مسلمان اقلیت کے آدھے پاکستان کی ستانوے فیصداکثریت بنے۔۔۔ اگر باقی آدھے بھی قائداعظم کا ساتھہ دے دیتے تو کام کتنا آسان ہو جاتا۔۔۔ کیا دوسری  صورت میں برصغیر پاک وہند کے مسلمان دنیا کی واحد اسلامی ایٹمی قوت بن پاتے۔۔۔

انسان کو اسکی خواہش اور بھوک کے مطابق  رزق مل جائیں لیکن اسے تمیز نہ ہو اور وہ اس رزق کو ضائع کردے تو اس میں رزق دینے والے اور پکانے والے کا قصور نہیں ہوتا۔۔۔ مزدور گھر بناتے ہیں, سجاتےنہیں, سجاوٹ اور حفاظت خود کرنی پڑتی ہے ورنہ گھر ٹوٹنے اور لوٹنے کا ذمہ دار مزدور نہیں ہوتا۔۔۔

پاکستان کو ہم نے اپنی نفرتوں, جہالت, ہٹ دھرمی اورخود غرضیوں کی وجہ سے تباہ کیا۔۔۔ اس میں نہ علامہ اقبال کاقصورنہ قائداعظم کا۔۔۔

About Rubik
I'm Be-Positive. Life is like tea; hot, cold or spicy. I enjoy every sip of it. I love listening to the rhythm of my heart, that's the best

One Response to Secularism, Islam and Pakistan

  1. Pingback: Secularism, Islam and Pakistan - christianfamiliesnetwork.com - christian families network

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: